Facebook, Instagram, Twitter ve daha fazlası… Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte yaşama şeklimizde bu yönde değişmiştir. Artık neredeyiz, ne yapıyoruz, kimleyiz her anımızı video, fotoğraf ve sesler ile kaydederek bunları paylaşıyoruz. Hatta kiminle evliyiz, kaç çocuğumuz var, nereliyiz, doğum tarihimiz gibi özel bilgilerimizi bile paylaşmaktan çekinmiyoruz. Peki bu bilgilerin, siber saldırılar yapılmadan önce toplanan istihbarat bilgileri içerisinde yer aldığını biliyor musunuz?
Socmint; açık ya da kapalı her türlü sosyal medya hesabı ve paylaşımlar üzerinden hem müdahale ederek hem de müdahale etmeden uygun teknik ve yöntemler ile elde edilen bilgilerden faydalanılan siber istihbarat türüdür. Türkçeye “sosyal medya istihbaratı” olarak çevrilmektedir. Sosyal medya istihbaratı; kurumların, istihbarat örgütlerinin, devletlerin ya da kuruluşların sosyal medya ağlarını kullanarak izleme, takip, dinleme ve yorumlama araçlarını kullanarak anlamlı veriler elde etmesidir. Günümüzde kullanılan en etkin siber istihbarat yöntemlerinden bir tanesidir. Bunun sebebi hemen hemen herkesin bir ya da birden fazla sosyal medya hesabı bulunmaktadır. Yapılan araştırmalarda sadece Facebook kaydı bulunan 5 milyarın üzerinde birey bulunmaktadır. Bu verileri diğer sosyal medya hesapları da eklenince ortaya muazzam bir veri madeni ortaya çıkmaktadır.
Siber istihbaratın en önemli parçalarından bir tanesidir. Bu konuyu Sun Tzu’nun şu cümlesiyle örneklendirelim; “Savaşmadan yenmek en iyisidir. Silahlar, ancak kaçınılmaz olduklarında kullanılabilecek uğursuz araçlardır.” Görüldüğü üzere Sun Tzu’nun da dediği gibi silahlara gerek kalmadan artık teknik yöntemlerle sorunlar çözülebilmekte, suçlular yakalanabilmektedir.
Ülkemizde sosyal medya kullanımına baktığımızda yapılan bir araştırmaya göre; 82 milyon nüfusumuz bulunmaktadır. 82 milyonun, 76 milyonu bir aboneliğe sahiptir. Bu kullanıcıların 52 milyonu ise aktif olarak sosyal medya platformlarını kullanmaktadır. Yüzdeye vurulduğunda çok ciddi bir oranın sosyal medyayı aktif olarak kullandığı görülmektedir. Bireyler hakkında hiçbir fikrimiz olmasa bile yapılacak olan sosyal medya istihbaratıyla bireyler hakkında çok fazla bilgi toplanabilir.
Yapılan başka bir araştırmada ise günlük ortalama 150 dk (iki buçuk saat) mobil cihazlardan sosyal medyada aktif olunduğu görülmektedir. Aktif olan sürede milyonlarca konum etiketi, resim, video ve benzeri paylaşımlarda bulunulmaktadır. Bu da siber istihbaratta çok ciddi bir verinin internet ortamında barındığı anlamına gelmektedir.
Sosyal medya platformlarında en çok kullanılanlar sıralandığında; %92 oranla birinci sırada olan youtube’dur. İkinci sırada %84 ile Instagram gelmektedir. Bunu %83 ile whatsapp ve %82 ile facebook takip etmektedir. Bu tarz platformlarda yapılan konum etiketleri, dinlediğimiz şarkılar, izlediğimiz videolar, paylaşımda bulunduğumuz fotoğraflar, videolar, kişisel bilgiler istihbarat faaliyetlerinde çok önemlidir. Bu şekilde internet artık bizi, bizden daha iyi tanır duruma gelmiştir.
Görüldüğü üzere kullandığımız sosyal medya platformları çok da masum değildir. Bu nedenle paylaşımları yaparken bir kez daha düşünmekte fayda vardır.
Bu konuyla ilgili teknik yazımız yakın zamanda gelecektir.
You must be logged in to post a comment.